وزیر علوم دراجلاس سراسری رؤسای دانشکدهها و آموزشکدههای دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد:
لزوم رعایت استانداردهای بینالمللی در آموزشهای مهارتی
وزیر علوم دراجلاس سراسری رؤسای دانشکدهها و آموزشکدههای دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد:
لزوم رعایت استانداردهای بینالمللی در آموزشهای مهارتی
دکتر منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دراجلاس سراسری رؤسای دانشکدهها و آموزشکدههای دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد: در آموزشهای مهارتی لازم است که استانداردهای بینالمللی به صورت کامل رعایت شود تا فارغالتحصیلان دانشگاه فنی و حرفهای بتوانند آمادگی انجام کار و جابهجایی در سطح بینالمللی نیز داشته باشند.
لزوم رعایت استانداردهای بینالمللی در آموزشهای مهارتی/ اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی از سال آینده
به گزارش اداره کل روابط عمومی، در این اجلاس که صبح امروز (سهشنبه) با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در محل دانشکده فنی و حرفهای دختران دکتر شریعتی تهران برگزار شد، دکتر غلامی با ارائه گزارشی از عملکرد آموزش عالی کشور در ۴۰ سال گذشته اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد محدودی از دانشگاهها فعال بودند که با تحولات انقلاب اسلامی، از نظر جمعیت نیز با کاهش روبهرو شدند.
وی با بیان اینکه از اوایل انقلاب، بخش آموزش عالی با تقویت و تربیت نیروی انسانی مواجه بود، گفت: دانشگاههای کشور در دهه اول پس از پیروزی انقلاب، بیشتر نیازهای تخصصی و کارشناسی کشور را با تربیت نیروهای تحصیلکرده تأمین کردند و همه نیازهای تخصصی و علمی و فنی کشور تأمین شد و در دهه دوم انقلاب نیز با گسترش رشتههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها، حوزه تحقیقات و فناوری گسترش یافت و توانستیم جایگاه ویژهای در بخش پژوهش و فناوری در جهان کسب کنیم.
دکتر غلامی با بیان اینکه ضروری است ارتباطات و مراوده علمی گسترده با دنیا داشته باشیم که دانشگاههای ما نیز وظیفه خود را در این خصوص به خوبی انجام دادهاند، افزود: در اواخر دهه سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت دیگری در مجموعه علمی انجام شد و بر این اساس، از رشد علمی و تحقیقات انجام شده در دانشگاهها و پژوهشگاهها برای بهکارگیری در سطح جامعه و حل مشکلات کشور استفاده شد، به طوری که در حال حاضر ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور فعال بوده و از استارتاپها حمایت شده و فرآیند انتقال دانش به سطح جامعه و اثرگذاری آن در توسعه و تبدیل دانش به ثروت پیگیری میشود.
وی با اشاره به فعالیت دو دانشگاه مهارتی جامع علمی کاربردی و فنی و حرفهای در سطح کشور گفت: دانشگاه فنی و حرفهای از زیر نظامهای آموزش عالی بوده که در بیشتر نقاط کشور آموزشکده داشته و به تربیت نیروی مهارتی مشغول است و گزارشهای ارائه شده و سوابق علمی نشان میدهد که این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر عملکرد موفقی داشته و امیدواریم نیروی آموزشدیده در بخش مهارتی، زمینهساز اشتغال مبتنی بر دانش و فناوری باشد.
وزیر علوم افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز طی دو سال گذشته از حوزه نظری، منفک و به سمت تربیت نیروی انسانی در جوار بخش صنعتی و کاربردی منتقل شده و فعالیت بسیار خوبی دارد.
دکتر غلامی در ادامه به طرح ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این طرح که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، در حال حاضر نهایی شده و آماده اجراست و از اوایل سال ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ میشود.
وی افزود: در این طرح قرار است آموزش عالی کشور که در دورهای از نظر کمی بسیار رشد داشته و بیش از نیاز کشور بوده، ساماندهی و هدفمند شده، کیفیت تربیت نیروی انسانی افزایش یافته و مأموریتگرا شود.
وزیر علوم افزود: یکی از ویژگیهای این طرح آن است که واحدهای آموزش عالی در استانها به شکل شبکه علمی فعالیت خواهند کرد و همه واحدهای آموزش عالی در این شبکه دارای جایگاه بوده و یک دانشگاه بزرگ به عنوان مرکزیت، این شبکه را مدیریت میکند.
دکترغلامی در پایان سخنان خود تاکید کرد: بهتر است واحدهای کوچک آموزش عالی برای خود مأموریت تعریف کنند. با اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی، از اتلاف سرمایهها جلوگیری میشود و دانشآموختگان دارای کیفیت بهتری میشوند.
همچنین در این آیین وزیر علوم به همراه معاون اول رئیس جمهوری از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای بازدید کردند و پروژههای عمرانی دانشگاه فنی و حرفهای در ۴ استان اصفهان، فارس، همدان و خراسان جنوبی به صورت ویدئو کنفرانس توسط دکتر جهانگیری افتتاح شد.
گفتنی است دکتر غلامی و دکتر جهانگیری در بدو ورود به دانشکده فنی و حرفهای دخترانه دکتر شریعتی، با حضور بر مزار شهدای گمنام این دانشکده، با قرائت فاتحه و نثار شاخههای گل بر مقام والای این بزرگواران ادای احترام کردند.